ZALETY GRUPY MIESZANEJ W PRZEDSZKOLU

Prowadzimy grupę mieszaną wiekowo. Wiek kalendarzowy ma mniejsze znaczenie niż rozwojowy, a dzieci w takiej sytuacji mogą się bardzo dużo od siebie nauczyć. Uwaga mimowolna, czyli podpatrywanie zachowań innych, przynosi bardzo pozytywne rezultaty. W naszym przedszkolu, widać to już pierwszego dnia nowego roku szkolnego. Zamiast zbiorowego szlochu, są nieliczne popłakiwania. Większość starszych przedszkolaków stres ma już za sobą, a ich spokój udziela się maluchom. W tym wieku dzieciom łatwiej przychodzi naśladowanie starszaków niż słuchanie rad opiekunek. Grupa mieszana wiekowo to jedno z założeń metody Montessori. Umysł pięciolatka – jak przekonywała włoska lekarka, której imieniem nazwano całą metodę pedagogiczną – jest bardzo bliski umysłowi trzylatka, a pomiędzy dziećmi nawiązuje się nić porozumienia, jaką rzadko można stworzyć między dorosłymi i dziećmi. Dzięki temu młodsze dzieci z łatwością przejmują od starszych to, co my, dorośli, musielibyśmy im mozolnie tłumaczyć. Dzieci w różnym wieku pomagają sobie nawzajem i jest to dla nich naturalne. Starsze uczą młodsze mówić, asekurują przy wygibasach, a młodsze patrzą na to, co robią starsze, i proszą je o wyjaśnienie.

Zajęcia prowadzone są wspólnie np. poranne ćwiczenia, posiłki, spacery . Zajęcia programowe również odbywają się wspólnie, z wyszczególnieniem osobnych celi dla młodszych i starszych dzieci. Przy czym młodsze dzieci mogą robić to, co starsze, jeśli mają na to ochotę.
Na naszych zajęciach nawet 2,5 letnie dzieci włączają się w naukę czytania .

Młodsze i starsze dzieci razem uczestniczą także w przedszkolnych obowiązkach. Dyżury okołoobiednie są dwuosobowe i zawsze składają się z jednego malucha i jednego starszaka. Kiedy starsze dziecko nakrywa do stołu, młodsze podpatruje i w miarę możliwości pomaga.

Dzieci z roku na rok zmieniają pozycję w zespole, co lepiej przygotowuje je do życia. W grupach mieszanych rywalizację zastępuje współpraca, starsze dzieci uczą się akceptować „niedoskonałości” maluchów i udzielać im pomocy, a młodsze inspirują się dokonaniami starszych. – W jednorodnych grupach nieporadne dziecko jest często wyśmiewane, nazywane gapą. W grupach mieszanych wiekowo zamiast śmiechu pojawia się odruch pomocy. To naprawdę budujące patrzeć, jak starsze dzieci pomagają maluchom zapinać guziki.

Grupy mieszane wiekowo to także olbrzymie wyzwanie. Dzieci w różnym wieku mają różne potrzeby, dlatego wymagają od opiekunów większych kompetencji i ogromnej znajomości dzieci. Dlatego nasza kadra nie jest autorytarna a wspierająca.

POROZMAWIAJMY

W naszym przedszkolu chcielibyśmy aby rodzic był najlepiej poinformowany, a dzieci pod opieką najlepszych specjalistów mogły się ciągle rozwijać. Dlatego jeżeli masz jakiekolwiek pytania, napisz do nas